Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Gminnym Ośrodku Kultury w Lubaszu
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Dyrektora
GOK w Lubaszu
z dnia 14.08.2024 r.
Wstęp
Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Gminnym Ośrodku Kultury w Lubaszu (dalej zwany GOK) jest priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników GOK na rzecz dzieci. Pracownik/współpracownik GOK traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując swoje zadania, GOK działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik GOK stosował wobec małoletniego jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w GOK za bezpieczeństwo dzieci uczęszczających na zajęcia i imprezy odbywające się w GOK.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej GOK. Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających na zajęcia/imprezy odbywające się w GOK. Małoletni są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawani poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Standardy obowiązują we wszystkich placówkach i lokalizacjach zarządzanych przez Gminny Ośrodek Kultury tj. Lubasz ul. Kościelna 4, Bibliotekę Publiczną Gminy Lubasz im. ks. Antoniego Ludwiczaka Lubasz, ul. B. Chrobrego 35, Filia Biblioteki Publicznej w Kruczu 79b, Sala Wiejska w Lubaszu, ul. Podgórna 8.
Standard 1 – Instytucja kultury opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
b) Procedury reagowania na krzywdzenie.
c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
d) Zasady ustalania wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
e) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
f) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
g) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
h) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
i) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – GOK stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów.
Standard 3 – GOK wdrożył i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi instytucji kulturyi udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – GOK co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, dziećmi i rodzicami.
Podstawy prawne Standardów Ochrony Dzieci: Ustawa z dnia 13 maja 2016 r.
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
§ 1.
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardy ochrony dzieci
Słowniczek pojęć
1. Pracownik instytucji kultury/personel - każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, stażysta, wolontariusz wykonująca swoje obowiązki w w/w Instytucji.
2. Dziecko/małoletni - w świetle prawa polskiego to każda osoba do ukończenia 18 roku życia
3. Opiekun małoletniego - osoba uprawniona do reprezentowania małoletniego.
4. Dane osobowe - każdą informację umożliwiająca identyfikację małoletniego.
5. Zgoda opiekuna małoletniego - zgoda co najmniej jednego z opiekunów małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.
6. Krzywdzenie małoletniego - popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika instytucji kultury, rodziców/opiekunów małoletniego czy inną osobę.
7. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Dzieci – pracownik wyznaczony przez dyrektora sprawujący nadzór nad ich realizacją w instytucji kultury.
§ 2.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Personel GOK posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel instytucji podejmuje rozmowę
z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
4. Każda osoba, która widzi symptomy krzywdzenia dzieci, jak również same dzieci mogą w tej sprawie zwrócić się do Instruktora GOK Marcina Dudziaka, tel. 600 440 139 mail: gok-lubasz@wp.pl, który jest osobą odpowiedzialną za ochronę dziecka i udzielaniu mu wsparcia, ochronę w internecie, w tym przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra dziecka i podejmowanie interwencji przed właściwymi organami lub instytucjami, jest również odpowiedzialna za wdrażanie Standardów i edukację pracowników.
5. Każda osoba, która widzi symptomy krzywdzenia dzieci, jak również same dzieci mogą w tej sprawie zwrócić również do każdego pracownika, który jest zobowiązany do wszczęcia odpowiednich działań.
§ 3.
Zasady rekrutacji personelu: pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów
GOK stosuje każdorazowo ankietę oceny ryzyka (załącznik 1 do Standardów), do określenia jakich dokumentów/działań będzie wymagał w przypadku konkretnego kandydata członka personelu
W przypadku kandydatów do pracy z dziećmi, których przypisano do grupy wysokiego ryzyka (obowiązkowo wszyscy instruktorzy i osoby prowadzące zajęcia bezpośrednio z dziećmi):
Złożenie przez kandydata informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK) - w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Sprawdzenie, czy dane kandydata ubiegającego się o pracę w instytucji lub współpracę z nią nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSP) z dostępem ograniczonym
Złożenie przez osoby ubiegające się o pracę referencji lub danych kontaktowych do osób, które znają kandydata, na temat jego doświadczenia w pracy z dziećmi lub pracy pozwalającej na kontakt z dziećmi - dopuszcza się ocenę własną dokonaną przez Dyrektora lub osobę odpowiedzialną za rekrutację
Konieczność zapoznania się kandydata ze Standardami Ochrony Dzieci, potwierdzona oświadczeniem
W przypadku kandydatów na stanowiska pomocnicze, których przypisano do grupy średniego i niskiego ryzyka (np. personel techniczny, sprzątający, nie mający bezpośredniego, stałego kontaktu z dziećmi)
Rozważenie sprawdzenia, czy dane kandydata ubiegającego się o pracę w GOK lub współpracę z nim nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS) z dostępem ograniczonym
Osoba przyjęta na:
Stanowisko związane z pracą z dziećmi (z grupy wysokiego ryzyka) musi bezwzględnie podpisać następujące oświadczenia:
oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązaniu do przestrzegania z Standardów Ochrony Dzieci (załącznik 3 do Standardów)
złożenie przez Kandydata oświadczenia dotyczącego poprzednich miejsc zamieszkania i pracy, zgodnie z załącznikiem 2 do Standardów
Stanowisko pomocnicze, które przypisano do grupy średniego i niskiego ryzyka
oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Dzieci (zał. 3)
Powyższe oświadczenia składa się pod groźba odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
Brak zgody na podpisanie któregokolwiek oświadczenia wymienionego powyżej lub niedostarczenie zaświadczenia o niekaralności (gdy dotyczy) uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego (zawarcie umowy o pracę lub współpracy).
§ 4.
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (instruktorami, wolontariuszami, stażystami) instytucji kultury a małoletnimi
1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
Wszelkie działania związane z kontaktem z dzieckiem podejmowane są z poszanowaniem prawa do ochrony prywatności małoletniego. Kontakt bezpośredni pracownika dostosowany jest do potrzeb małoletniego i odbywa się za zgodą małoletniego. W trakcie kontaktu z dziećmi, pracownicy zwracają się do dzieci z szacunkiem, używają prostego języka, dostosowanego do możliwości małoletniego.
2. Ponadto, wszyscy pracownicy instytucji kultury:
• równo traktują wszystkie dzieci bez względu na ich pochodzenie, wygląd, przekonania;
• odnoszą się z szacunkiem do ewentualnej inności małoletniego, (w zakresie przekonań, doświadczeń, trudności rozwojowych)
• używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju małoletniego;
• tworzą w instytucji kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.
3. Dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z zabawą, koniecznością zapewnienia dziecku bezpieczeństwa lub potrzebą uspokojenia małoletniego.
4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec pozostałych małoletnich czy pracowników instytucji kultury, którym wiedza ta nie jest niezbędna do wykonywania swoich obowiązków. Obejmuje to wizerunek, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
Wszelkie informacje o niepełnosprawności lub zdiagnozowanych zaburzeniach/chorobach itp. mogą być omawiane z małoletnimi wyłącznie za zgodą zainteresowanej osoby.
5. Niewskazane jest krzyczenie na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa jego lub innych.
6. Podejmując decyzję dotyczącą małoletniego, należy poinformować go o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
7. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić go, należy mu to wyjaśnić najszybciej, jak to możliwe.
8. Zabrania się nawiązywania z małoletnim jakichkolwiek relacji intymnych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty, oraz udostępnianie treści erotycznych i pornograficznych.
9. Zabrania się przyjmowania jakichkolwiek gratyfikacji od małoletnich oraz ich rodziców/opiekunów oraz zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności. Nie dotyczy to okazjonalnych prezentów związanych ze świętami, wydarzeniami kulturalnymi.
10. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie małoletnim powinny zostać zgłoszone do Osoby odpowiedzialnej za wdrażanie Standardów lub bezpośrednio do Dyrektora i omówione z zainteresowanymi osobami. Zalecane jest reagowanie z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
11. Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działania powinny być prowadzone w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
12. Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie, korekcję postawy) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
13. Każdy członek personelu w kontakcie fizycznym z dziećmi:
W sytuacji, w której musi dotknąć dziecko, aby skorygować jego postawę (np. podczas zajęć tanecznych czy innych) wyjaśnia co i z jakiego powodu będzie robił.
Jest zawsze przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
Zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach personel powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
Nie ukrywa i zachowuje jawność kontaktu fizycznego z dzieckiem. Kontakt fizyczny nie może być związany z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli członek personelu jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze powinien poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąpienia zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unika innego niż niezbędnego kontaktu fizycznego z dzieckiem. Należy zadbać o to, aby jeśli to możliwe, w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z GOK. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do obowiązków personelu, powinien zostać przeszkolony w tym kierunku.
§ 5.
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
1. Pracownikowi instytucji kultury nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu małoletniego) na terenie instytucji kultury bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik GOK może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna małoletniego – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
§ 6
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Pracownicy instytucji kultury w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują niezwłoczne działania – informują osobę odpowiedzialną w GOK za wdrażanie Standardów/i lub Dyrektora oraz sporządzając notatkę służbową z tego działania. (wzór stanowi zał. 4 do Standardów). Notatka może być sporządzona w wersji papierowej lub elektronicznej
§ 7
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego
1. W przypadku uzyskania przez personel GOK informacji, że dziecko jest krzywdzone lub istnieje takie podejrzenie pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji Osobie Odpowiedzialnej za interwencję lub bezpośrednio Dyrektorowi.
2. W każdym przypadku krzywdzony małoletni zostaje niezwłocznie otoczony opieką i wsparciem pracownika.
3. Zgłoszona sprawa jest w miarę możliwości wyjaśniana przez pracownika odpowiedzialnego za wdrażanie Standardów i/lub Dyrektora. Jeśli w/w osoby nie mają kompetencji do wyjaśnienia sprawy, zwracają się bez zbędnej zwłoki do odpowiednich organów czyli odpowiednio:
Prokuratura, Policja, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubaszu, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Trzciance, Sąd Rodzinny lub inna instytucja która jest kompetentna do udzielenia wsparcia małoletniemu. Kontakt do instytucji wspierających małoletnich znajdują się w załączniku nr 10 do Zarządzenia
4. Dyrektor lub osoba wyznaczona do wdrażania standardów sporządzają notatkę z podjętych działań;
5. Dalsze postępowanie uzależnione jest od tego, kto jest osobą krzywdzącą małoletniego.
§ 8
Procedura postępowania, gdy osobą krzywdzącą jest członek rodziny małoletniego:
1. Zauważenie niepokojących symptomów, powzięcie informacji o krzywdzeniu małoletniego.
2. Ocena zagrożenia.
3. Powiadomienie osoby odpowiedzialnej za interwencję
4. Powiadomienie przez osobę odpowiedzialną za interwencje innego członka rodziny dziecka i/oraz odpowiednich służb i Dyrektora.
5. Zakończenie sprawy, ale zachowanie czujności.
Z przebiegu działań sporządza się notatki służbowe lub kartę interwencji.
§ 9
Procedura postępowania, gdy osobą krzywdzącą jest pracownik instytucji kultury/inna osoba dorosła:
1. Zauważenie niepokojących symptomów, powzięcie informacji o krzywdzeniu małoletniego.
2. Ocena zagrożenia.
3. Powiadomienie osoby odpowiedzialnej za interwencję
4. Powiadomienie przez osobę odpowiedzialną za interwencje członka rodziny dziecka i/oraz odpowiednich służb i dyrektora.
5. Wszczęcie przez Dyrektora dodatkowych kroków wynikających z przepisów. m.in. Odsunięcie pracownika od wszelkich czynności z dziećmi
6. Realizacja zaleceń poszczególnych organów.
7. Zakończenie sprawy, ale zachowanie czujności.
8. Z przebiegu działań sporządza się notatki służbowe lub kartę interwencji.
§ 10
Procedura postępowania, gdy osobą krzywdzącą jest inny małoletni:
1. Zauważenie niepokojących symptomów, powzięcie informacji o krzywdzeniu małoletniego.
2. Ocena zagrożenia.
3. Powiadomienie osoby odpowiedzialnej za interwencję
4. Rozmowa osoby odpowiedzialnej za interwencję z opiekunem krzywdzonego małoletniego oraz jeśli to możliwe opiekunem małoletniego krzywdzącego.
5. W razie potrzeby powiadomienie odpowiednich służb.
6. Wszczęcie przez Dyrektora dodatkowych kroków wynikających z przepisów, w celu ochrony małoletniego
7. Z przebiegu działań sporządza się notatki służbowe lub kartę interwencji.
§ 11
Zasady upowszechniania, ewaluacji Standardów oraz monitoringu i aktualizacji
1. Dyrektor instytucji kultury zarządzeniem wprowadzającym Standardy Ochrony Dzieci wyznacza osobę odpowiedzialną za monitorowanie ich realizacji. Osoba ta jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia przyjętych procedur oraz za proponowanie zmian i aktualizowanie standardów. W GOK jest to: Instruktor GOK Marcin Dudziak, tel. 600 440 139 mail: gok-lubasz@wp.pl,
2. Osoba, o której mowa w ust.1., przeprowadza wśród pracowników nie rzadziej niż raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom ich realizacji (Załącznik nr 7) W ankiecie pracownicy mają możliwość proponowania zmian i aktualizowania standardów oraz wskazywać ewentualne zauważone naruszenia w zakresie ich stosowania. Możliwość taką mają również w każdym momencie poprzez bezpośrednie zgłoszenie Osobie odpowiedzialnej za wdrażanie Standardów w GOK.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1, przeprowadza również ankietę wśród małoletnich uczestników zajęć (zał. 8 do Standardów)
4. Na podstawie przeprowadzonych badań oraz obserwacji i rozmów Osoba odpowiedzialna za wdrażanie Standardów dokonuje ich oceny w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
5. Na podstawie sformułowanych wniosków opracowania Dyrektor wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe ich brzmienie.
§ 12
Osoby odpowiedzialne za przygotowanie pracowników instytucji do stosowania standardów
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania Standardów jest Dyrektor instytucji kultury, który może powierzyć to zadanie innemu pracownikowi.
2. Pracownikom zatrudnionym w czasie wejścia w życie Standardów Ochrony Dzieci, Osoba odpowiedzialna za wdrażanie Standardów przekaże dokumentację, z którą się zapoznają. Odbycie przygotowania do stosowania standardów każdy pracownik potwierdza podpisem. Podpisane oświadczenie znajduje się w dokumentacji instytucji kultury. (załącznik nr 3 – oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Dzieci).
3. Osobą/ami odpowiedzialnymi za przeprowadzenie przygotowania nowych pracowników do stosowania standardów są:
a) Dyrektor
b) Osoba odpowiedzialna za wdrażanie Standardów
§ 13
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów, lub zdarzeń zagrażających dobru Małoletniego
1. GOK dokumentuje wszystkie przypadki ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka na piśmie, w formie notatek dokumentujących samo zgłoszenie – wzór stanowi załącznik nr 4 do Zarządzenia
2. W notatce wskazuje się co najmniej:
a. imię i nazwisko Małoletniego
b. sposób powzięcia informacji o incydencie lub zdarzeniu
c. opis incydentu lub zdarzenia
d. załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających incydent lub zdarzenie (nagrania, filmy, korespondencję mailową)
e. podjęte działania w sprawie
f. wskazanie, czy, a jeżeli tak to w jakim zakresie doszło do naruszenia Standardów
§ 14
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi (dziecko – dziecko), w tym zachowania niedozwolone
1. Zachowaniami niedozwolonymi w relacjach między małoletnimi są:
a. jakiekolwiek zachowania agresywne, w tym agresja słowna i czynna,
b. naruszanie nietykalności cielesnej,
c. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie drugiej osoby,
d. hejtowanie i jakiekolwiek naruszanie dobra osobistego w sieci.
§ 15
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w GOK w Lubaszu
Za zagrożenia związane z użytkowaniem przez dzieci Internetu i mediów elektronicznych uznaje się:
1. Dostęp do treści nielegalnych, min. materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dziecka; materiały przedstawiające twardą pornografię, treści propagujące rasizm i ksenofobię, inne nielegalne treści skierowane przeciwko bezpieczeństwu dzieci, na przykład: propagowanie lub pochwalanie zachowań o charakterze pedofilskim, materiały utrwalające wizerunek nagiej osoby lub osoby w trakcie czynności seksualnej przy użyciu przemocy, groźby bezprawnej lub podstępu albo rozpowszechniane bez jej zgody, treść pornograficzne udostępniane małoletniemu, uwodzenie dziecka poniżej 15 r.ż. przez Internet, tzw. child grooming, zjawisko szantażu na tle seksualnym (określane również jako „sextortion”).
2. Dostęp do treści szkodliwych i nieodpowiednich m.in. treści obrazujących przemoc, obrażenia fizyczne, prezentujących drastyczne sceny, śmierć, okrucieństwo wobec zwierząt, treści nawołujących do podejmowania działań autodestrukcyjnych (samookaleczeń, pro-ana, samobójstw, zażywania szkodliwych substancji, w tym środków psychoaktywnych niezidentyfikowanych jednoznacznie jako narkotyki itp.), treści nawołujących do przemocy, przestępczości, radykalizacji (również sekty) i ekstremizmu, patostreamy, treści dyskryminacyjnych oraz pornograficznych.
3. Dostęp do szkodliwych i nieodpowiednich kontaktów online oraz usług online - m.in. presja rówieśnicza, cyberprzemoc, grooming, szantaż na tle seksualnym, aktywność seksualna jako źródło dochodu osób nieletnich, hazard online, reklamy niedostosowane do wieku, media społecznościowe niedostosowane do wieku
4. Dostęp do szkodliwych i ryzykownych zachowań - np. podejmowanie wyzwań online, seksting, wywieranie presji, stosowanie przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
W swojej siedzibie instytucja, udostępnia sieć wi-fi. Rozwiązania organizacyjne na poziomie instytucji bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa. Dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
pod nadzorem pracownika instytucji i na urządzeniach instytucji;
bez nadzoru – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie instytucji w swobodnym dostępie;
za pomocą sieci wifi instytucji po podaniu hasła.
3. Nie dopuszcza się dzieci do korzystania z prywatnego sprzętu elektronicznego należącego do pracownika. Jeśli jest to koniecznie, musi odbywać się w obecności pracownika w celu uniemożliwienia dziecku dostępu do prywatnych treści znajdujących się na urządzeniu.
4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika instytucji, osoba ta ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu.
5.Instytucja kultury zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci. Koordynator bezpieczeństwa w Internecie zapewnia, aby sieć internetowa instytucji lub sieć udostępniania dzieciom w inny sposób, była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami
§ 16.
Zasady identyfikacji Dziecka przebywającego w Ośrodku Wypoczynkowym w Lubaszu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa.
1. Przyjmując Dziecko na pobyt w Ośrodku Wypoczynkowym, kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa. Przeprowadzenie identyfikacji jest obowiązkowe w sytuacjach nietypowych i podejrzanych, wskazujących, że istnieje ryzyko krzywdzenia Dziecka.
2. W celu identyfikacji Dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa należy:
zapytać o tożsamość Dziecka oraz o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło. W tym celu można poprosić o dokument tożsamości Dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad Dzieckiem (np. akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu). W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych Dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL);
w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz Dziecko;
jeżeli osoba dorosła nie jest Opiekunem Dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie Opiekunów Dziecka na wspólny wyjazd osoby dorosłej z Dzieckiem (np. pisemne oświadczenie wyrażające zgodę co najmniej jednego z rodziców Dziecka/opiekunów prawnych);
jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody Opiekunów Dziecka, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie Dziecka z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą Opiekunów Dziecka.
W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu Dziecka lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom bezpieczeństwa i obowiązek taki wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę Dziecka, Personel zawiadomi o tym fakcie policję. Dalej stosuje się zasady w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie Dziecka.
Przepisy końcowe
§ 17.
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Aktualna wersja Standardów Ochrony Dzieci jest dostępna:
- na stronie internetowej GOK Lubasz: https://www.goklubasz.pl/
- w siedzibie GOK Lubasz ul. Kościelna 4, 64-720 Lubasz
- Standardy będą również udostępniane przez Osobę odpowiedzialną za wdrażanie Standardów lub Dyrektora w wersji drukowanej na każde żądanie osoby zainteresowanej
3. Dostępna jest również wersja skrócona obowiązujących standardów (załącznik nr 9) – w holu GOK w Lubaszu oraz Publicznej Bibliotece Gminy Lubasz w Lubaszu i w Kruczu.
Obowiązkiem rodziców/opiekunów i dzieci jest zapoznanie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony.
Lubasz, 14.08.2024
© Gminny Ośrodek Kultury w Lubaszu
Aplikację dostarcza: WCAG.info | EFRLiP | Oświadczenie